ThuisGymmen

Beste jongens, meisjes, ouders en verzorgers,

het is een rare tijd. Voor iedereen. Met name voor de mensen met een zwakke gezondheid. Daarom is het goed dat er maatregelen worden genomen, maar altijd even makkelijk is dat niet. Uit solidariteit is het wel verstandig om ons aan de afspraken te houden. Hopelijk kunnen we dan snel weer het leven oppakken, zoals voor de corona  crisis.


In de tussentijd hebben veel gym meesters en juffen al veel video’s gemaakt. In deze video’s worden jullie hopelijk geïnspireerd om thuis in beweging te blijven. Jullie hebben namelijk geen gymlessen meer en (als je op een sport zit) zijn alle trainingen ook afgelast. Bewegen is goed voor iedereen en dus ook voor jou, hieronder een paar op een rijtje:

  • Het is goed voor je gezondheid:
    • Je hebt een lekker fit gevoel.
    • Je weerstand (natuurlijke systeem in je lichaam om ziektes te bestrijden) wordt beter.
    • Sterke botten.
    • Goed voor de bloedsomloop.
    • Je blijft er jonger uitzien.
    • Gezond gewicht.
  • Bewegen geeft je een beter gevoel:
    • Je humeur gaat met sprongen vooruit.
    • Je hebt minder stress.
    • Je slaapt een stuk beter.
  • Goed voor je zelfvertrouwen:
    • Doordat je er beter uit gaat zien, gaat je zelfvertrouwen omhoog.
    • Doordat je veel beweegt, kun je veel, zoals bijvoorbeeld goed voetballen of iets anders.
  • Positief effect op je hersenen:
    • Doordat je veel beweegt gaat de bloedsomloop omhoog, ook de bloedsomloop in je hersenen, daardoor kun jij je beter concentreren op je denktaken.

Misschien denk je, wat een gezeur, maar in Nederland hebben veel mensen last van overgewicht en bewegen we eigenlijk te weinig (gemiddeld gezien, voor een ieder is dat altijd anders). Het plaatje hieronder geeft dat duidelijk weer. 1 op de 2 Nederlanders heeft overgewicht en dat kan voor veel gezondheidsproblemen zorgen.

Wanneer je op tijd begint met bewegen (op jonge leeftijd), zul je waarschijnlijk later ook blijven bewegen. Hierdoor heb je profijt van al het goede wat bewegen met zich mee brengt, van jong tot oud.

Je hebt hierbij wel je ouders nodig, die moeten jou stimuleren om te blijven bewegen. Er zijn namelijk veel afleidingen tegenwoordig zoals; de telefoon, de verschillende social media, de tv en het gamen.

Bij kinderen en jongvolwassenen is de hersenrijping van de prefrontale cortex nog niet voltooid. Dit duurt ongeveer tot je 24ste levensjaar. Die prefrontale cortex is nodig om ingewikkelde beslissingen te nemen en consequenties te overzien op de langere termijn (Jolles, 2010). Je hebt daarom je ouders en volwassenen nodig om je te steunen en te sturen, ook bij het bewegen.

Wij als meesters en juffen van de gym zien jullie nu niet. Ook jouw trainers en coaches niet. We kunnen jou dus niet helpen bij het bewegen, maar kunnen jou hopelijk wel motiveren en stimuleren.

Je hebt namelijk als kind behoorlijk wat beweging nodig om gezond en fit te blijven (zie het plaatje hieronder). En wanneer je dat met veel plezier doet, is het nog leuk ook!

Bron: www.allesoversport.nl/artikel/hoeveel-moet-je-bewegen-volgens-de-beweegrichtlijnen/

Bekijk dus deze site. Kies uit waar jij blij van wordt… dan hou je het namelijk het beste vol.

Succes en hopelijk tot snel in de gymzaal!