Overgewicht

Mensen in Nederland worden dikker

Steeds meer mensen hebben last van overgewicht. In 2009/2010 hadden 60% van de mannen en 44% van de vrouwen overgewicht. En naar mate de leeftijd toeneemt, gaat het percentage omhoog t.o.v. leeftijd en overgewicht / obesitats. Deze gegevens zijn te vinden op internet. Zie hier de website van het rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Helaas is de trend dat steeds meer kinderen kampen met overgewicht en obesitas.

 Waarom worden we te zwaar?

  • cdc-new-abnormal-infographicHet gaat goed met Nederland, welvaart; er is een enorme overvloed aan smakelijk en gemakkelijk (ongezond) eten.
  • Door sluwe marketing worden wij verleid ongezond eten te kopen.
  • We bewegen steeds minder doordat de noodzaak van bewegen er niet meer echt is (voor veel beroepen).
  • Het voedsel is veranderd. Er zit in het eten steeds minder “goede” en “gezonde” voedingsstoffen, zoals vezels en vitaminen en steeds meer ongezonde, zoals suiker en vet.
  • De grootte van de porties is de laatste tijd enorm toegenomen.
  • Sociale druk, bij feestjes en partijen horen nu eenmaal lekkere en ongezonde hapjes / drankjes.
  • Stress (meer en meer) kan ons ertoe aanzetten om energievoorraden aan te leggen in de vorm van vet.
  • Overvolle agenda’s: er wordt geen of onvoldoende tijd genomen voor het bereiden en genieten van een maaltijd.
  • Slaapgebrek blijkt een oorzaak te zijn dat we meer gaan eten.

Meer hierover is te lezen op de volgende website: www.optizijn.nl. Daar is ook een Ebook te downloaden met zeer veel goede en eerlijke informatie over overgewicht.

Wat werkt dan wel?

Voor meer informatie verwijs ik u naar de website hierboven. Hieronder wil ik graag even een kleine samenvatting geven voor de snelle lezers, maar adviseer ik u toch om het Ebook van de website te gratis te downloaden en uitvoerig te gaan lezen.

  • Voedzaam eten; veel eten komt tegenwoordig uit de fabriek. Wat er allemaal met de producten is gebeurd, is vaak een raadsel voor veel mensen. Wat duidelijk is, is dat de producten uit de fabriek levenskracht en nuttige voedingsstoffen missen. Probeer zoveel mogelijk onbewerkte producten (zonder geur- en smaakstoffen, toegevoegd vet, zout en suiker) te gaan eten.
  • Suiker is een snelle energieleverancier en daardoor heeft de mens een natuurlijke drang naar zoetigheid. In fruit zit suiker, maar bevat naast suiker ook vezels, vitaminen en mineralen die ervoor zorgen dat de suikers meer geleidelijk in het bloed terecht komen. Groente, fruit en producten gemaakt van volkoren granen zijn gezond en goede energieleveranciers. Ze zitten vol met vitamines en mineralen en de vezels zorgen voor een verzadigingsgevoel (dat je vol zit en niet meer hoeft te eten) en helpen bij een gezonde stoelgang.
  • Lees de etiketten en weet wat erop staat. Veel fabrikanten gebuiken ‘schuilnamen’ die allemaal hetzelfde betekenen, namelijk; geraffineerde suiker:
    • Dextrose
    • Glucose-fructosestroop
    • Fructose
    • Siroop
    • Melasse
    • Sacharose
    • Sucrose
    • Kandij
    • Maltodextrose
  • Tussendoortjes; vaak zit er veel tijd tussen twee maaltijden in. Dus is er vaak behoefte aan een tussendoortje. Wat is verstandig om te nemen? Kies zoveel mogelijk voor echt! Zoals fruit, rauwkost, gekookt eitje of een handje noten. Andere producten bevatten vaak veel suikers die ervoor zorgen dat je snel weer trek hebt.
  • Eet met aandacht voor het eten. Dit is belangrijk omdat je beter gaat proeven en meer gaat genieten. Verzadigingssignalen worden beter opgemerkt. Het eten wordt beter verteerd. Je krijgt aanwijzingen om te kieze wat je lichaam nodig heeft, bewust kiezen en niet per se je bord leeg eten. Door je aandacht meer op 1 activiteit te richten ervaar je rust en ontspanning in je hoofd.

 Bewegen

Wanneer er een medicijn zou zijn die alle voordelen van de invloed van bewegen in zich zou hebben, zou het een geweldig goed verkopend medicijn zijn. Er zijn echter genoeg redenen om te gaan bewegen, namelijk:

  • Je zit lekkerder in je vel, waardoor je beter op je lichaam let en eerder bewust kiest voor gezond eten
  • Het geeft meer energie.
  • Je weerstand neemt toe.
  • Minder kans op suikerziekte (diabetes).
  • Positieve invloed op cholesterolgehalte.
  • Je bloeddruk verbetert.
  • Je doorbloeding verbetert.
  • Je botten worden sterker.
  • Je krijgt een betere conditie (minder snel buiten adem).
  • Je voelt je langer jonger en je leeft langer.
  • Het heeft een positieve invloed op je geheugen en leervermogen.
  • … etc