Even voorstellen: Markus

Geplaatst op vrijdag 8 april 2022

Wie ben je en op welke scholen geef je les?
Mijn naam is Markus Vrolijk, en ik geef les op de Wingerd, de Albatros, de Lepelaar en de Schakel! Dat lijkt een hele hoop, maar de Wingerd is de school waar ik echt groep 1 tot en met 8 lesgeef. Bij de Albatros en de Lepelaar geef ik vooral de kleuters les, en bij de Schakel geef ik de gymlessen aan groep 3 en groep 6. De rest wordt door collega’s gedaan, en zo kan ik mooi vaak met ze samenwerken en overleggen!

Op welke ALO heb je gezeten en vertel eens een mooi verhaal dat je daar hebt meegemaakt?
Mijn studie heb ik gedaan op de CALO in Zwolle (waar ik ook woon), en het mooiste daar vond ik dat eigenlijk alles in groepsverband wordt aangeboden en geoefend. Het elkaar helpen staat erg centraal. Zo was ik altijd erg goed in turnen en atletiek, maar kon ik bij zwemmen net zo goed opnieuw beginnen voor zwemdiploma A 😉. Een klasgenootje van mij kon juist heel goed zwemmen, maar vond de turnonderdelen nog wat lastig. Na twee jaar samen aan de slag geweest te zijn deden wij bij beide onderdelen niet meer onder voor de rest! Dit zal me altijd nog bij blijven, en het is nu nog een goede vriend van me!

Hoe lang werk je al voor de vakgroep?
Ik ben nu ongeveer twee jaar aan het werk in Lelystad. Mijn allereerste werkdag hier was ook de dag dat de scholen voor het eerst dicht gingen. Direct goed kunnen improviseren en aanpassen dus! Dit was natuurlijk ook heel interessant, maar het is nu wel prettig om er een wat vaster ritme in te krijgen.

Welke hobby’s heb je?
In mijn vrije tijd ben ik graag buiten, dit kan even een boekje lezen in het park zijn, maar ook juist buiten sporten (fietsen, mountainbiken, hardlopen etc.). Muziek is ook een grote passie, zowel het (proberen te) spelen van nummers op piano of gitaar als het ontdekken van nieuwe (of oude) onbekende nummers.

Waarom vind jij het vak bewegingsonderwijs zo leuk?
Bij bewegingsonderwijs komt iedereen zijn echte ik naar voren. Dit maakt het ook heel kwetsbaar. De grootste stoerste van de klas kan iets nog heel lastig vinden, en de stilste van de klas blinkt opeens ergens enorm in uit. Dit maakt het heel belangrijk om de sfeer goed en veilig te hebben. Wanneer dit zo is, en iedereen op zijn eigen manier en niveau durft mee te doen leren de kinderen elkaar op totaal nieuwe manieren kennen.

Wat was het allerleukste moment in je gymzaal en waarom?
Het leukste moment vind ik als een leerling naar me toekomt die een kwartier geleden het nog had “opgegeven”. De grote glimlach wanneer een leerling dan roept “het is me tóch gelukt!” zijn de momenten die je hoopt elke dag zo vaak mogelijk te hebben. Het is natuurlijk fijn als je dan vraagt door wie dat komt, en ze “meester” zeggen, maar nog mooier is het als de leerlingen elkaar hebben kunnen helpen om tot een volgend niveau te komen!