Growth mindset theorie toegepast in de gymles

Geplaatst op dinsdag 14 september 2021

Doelgericht werken
In de eerste 2 weken van het schooljaar stond bij IKC Warande de (groei)mindset centraal. De leerlingen van het IKC kregen in deze weken handige tips en trucs mee om anders naar hun leren te kijken. Bij een uitdaging of iets nieuws zit er verschil in hoe je deze benaderd. Kinderen kregen met mooie voorbeelden hier handigheid in.


Mindset in de gymzaal (van geitenpaadje naar snelweg)
Ook in de gymzaal zijn we hier mee bezig geweest. In de gymzaal hebben verschillende spelletjes gestaan waar een uitdaging in kan zitten. Dat is natuurlijk voor ieder kind anders. Schommelen, saltostoeltjes, verspringen, miksituaties, tik en trefbalspelen. Aan het einde van de les hadden we het gesprek of kinderen een nieuw geitenpaadje hadden gemaakt (iets nieuws geleerd wat ze nog niet konden), of een bestaand geitenpaadje hadden vergroot (weg van gemaakt). Het idee, meer oefenen om beter te worden, werd door veel kinderen gezien en ervaren. Een prachtige manier om kinderen na te laten denken en doelbewust bezig te laten zijn in de gymlessen! ‘Normaal ben ik heel boos als ik af ga bij trefbal, nu heb ik geleerd dat sportief reageren ook kan’. ‘De salto’s waren heel spannend, maar ik wist dat ik het kon leren!’ Vooral de gesprekjes aan het einde zijn als erg waardevol ervaren door kinderen en leerkracht!

 

Dit stukje in ingestuurd door Jorn Brandsma. Vakleerkracht bewegingsonderwijs van IKC Warande.

 

In de video hieronder  wordt deze theorie ook benoemd. Mocht je deze theorie interessant vinden, dan is deze video wellicht ook interessant voor jou! Veel kijkplezier.