Klimmen tijdens de gymles op de Albatros

Geplaatst op woensdag 29 november 2017

Elke maandag lopen Adnan, Mireille en Josien stage op de Albatros. Zij zijn tweedejaars studenten van de CALO Zwolle en komen dit schooljaar praktijk ervaring opdoen op onze school. Met extra handen in de zaal is het ook mogelijk om soms andere activiteiten te doen. De afgelopen twee maandagen zijn de groepen 5 t/m 8 bezig geweest met klimmen.

Tijdens de eerste les ging de helft van de groep aan de slag met badminton en een balspel. De andere helft van de groep kreeg les in klimmen. Tijdens de tweede les wisselden we om zodat iedereen uiteindelijk alle activiteiten had gedaan. Dit verslagje gaat over het klimmen.

Deze lessen mochten de kinderen klimmen op de klimwand. Hierbij moest een klimbroekje gedragen worden. Vanuit de vakgroep zijn verschillende leerzame activiteiten ontwikkeld die ook gedaan kunnen worden met een klimbroekje aan. Een aantal van deze activiteiten hebben we ook tijdens deze lessen gedaan.

Bij het klimmen op de klimwand hebben ze geleerd om zichzelf vast te maken aan het klimtouw. Na een extra controle werd er uiteraard ook geklommen op de wand. Belangrijk hierbij was het goed vasthouden aan de klimgrepen en zoveel mogelijk klimmen vanuit je benen. De kinderen konden zelf kiezen hoe hoog ze wilden klimmen en gaven met een klimteken aan wanneer ze weer naar beneden wilden. Het naar beneden gaan was vaak nog spannender dan het omhoog klimmen. Bij deze activiteit is het ook erg belangrijk dat we elkaar kunnen vertrouwen. Om dit niet alleen te ervaren vanuit de positie als klimmer werden ze ook betrokken bij het zekeren. De wachtende kinderen stonden als extra zekeraar achter de juf of meester. Op deze manier konden ze gelijk een beetje de juiste techniek van zekeren afkijken.

Dat konden ze vervolgens weer goed gebruiken bij een andere klimactiviteit. De kinderen mochten namelijk ook alleen zekeren. Niet met een echte leerling die omhoog klom, maar met een pilon of een houten bokje die ze probeerden omhoog te hijsen. Op deze manier maakten ze kennis met de techniek van het zekeren in een veilige setting.

Bij de schommelactiviteit konden de kinderen ook weer zelf kiezen hoe hoog ze wilden zwaaien. Hoe hoger ze op de bank klommen hoe hoger de zwaai werd. Op deze manier kon ieder op zijn eigen niveau met de activiteit uit de voeten.

Bij de spidermanactiviteit werd zelfstandig gewerkt. Ze klikten zichzelf met de karabine vast aan hun klimbroekje. Bij deze activiteit probeerden ze als een echte spiderman aan de andere kant te komen. Over de touwen heen stappen en onder de touwen door kruipen. Voor de kinderen die zichzelf echt wilden uitdagen werd de opdracht nog iets moeilijker gemaakt. Namelijk, zonder het raken van de touwen de overkant bereiken. Deze activiteit vroeg behalve inspanning ook behoorlijk wat concentratievermogen.

Voor de kinderen was dit een erg leuke en leerzame les.