Zelfstandig werken tijdens de gymles

Geplaatst op zondag 5 juni 2016

Is Stukje wouterhet belangrijk dat kinderen zelfstandig kunnen werken en hun verantwoordelijkheid nemen in de gymzaal? Kunnen de kinderen dat al wel?

Op een van mijn scholen heb ik, Wouter Gaillard, een groep 8 van 35 kinderen. Kinderen van ongeveer 12 jaar die groot zijn en lekker beginnen te puberen. Fysiek worden ze groter, sterker en hebben ze steeds meer ruimte nodig en bewegingsvrijheid. Is het dan nog wel te doen om met ze te gymmen? Het antwoord is dat het wel degelijk kan, maar dat dit wel aanpassingen vergt. Een gymles bestaande uit 4 onderdelen is heel anders met 25 kinderen, dan met 35 kinderen. Reken maar uit….  9 kinderen op de bank die op hun beurt moeten wachten. In mijn voorbereidingen moet bewust worden nagedacht of de gymles ook voor deze groep 8 voldoet, zodat alle leerlingen uit deze groep met een goed gevoel de gymles kunnen verlaten.

Voelen de kinderen zich wel verantwoordelijk voor hun eigen gedrag in de gymzaal?
Voelen de kinderen zich verantwoordelijk om de les goed en veilig te laten verlopen?
Zijn de kinderen zelfstandig genoeg om de gymles te laten slagen?
Zijn de kinderen ‘eigenaar’ van hun eigen leerproces binnen de gymles?

Feit is wel dat wij als vakleerkracht bewegingsonderwijs steeds weer worden uitgedaagd om een goede gymles neer te zetten die past bij de school/groep/leeftijd. En wat dan ‘goed’ is, is en blijft een onderwerp van gesprek.

Binnen de vakgroep bewegingsonderwijs ‘moet’ een gymles in ieder geval voldoen aan;

  • veiligheid,
  • intensiteit,
  • differentiatie,
  • samenwerken,
  • zelfstandigheid,
  • en natuurlijk plezier

Wanneer de gymles voldoet aan deze 6 punten is er een stevige basis om alle leerlingen zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Niet alleen motorisch maar ook op andere vlakken.

Wouter Gaillard
Juni 2016